Opis projektu
Projekt Erasmus+ KA229 (partnerstwa szkół)
na lata 2020-2022
Zespół Placówek Oświatowych w Piekoszowie przystępuje do realizacji projektu Erasmus Plus KA229 pt. "Active Learning Academy" (Akademia Aktywnej Nauki), zakładającego dwuletnią współpracę z pięcioma szkołami w Europie. Szkoła polska reprezentowana przez nauczycielkę języka angielskiego Iwonę Zalewską – Lech, pełni rolę głównego koordynatora. Projekt jest współfinansowany ze środków programu Unii Europejskiej Erasmus+.
Strategiczne partnerstwo instytucji z Polski, Hiszpanii,
Bułgarii, Grecji, Cypru i Włoch ma na celu zbudowanie europejskiej sieci szkół,
która zaoferuje innowacyjny sposób nauczania, umożliwi uczniom rozwój
kompetencji kluczowych, zmotywuje do efektywnej współpracy i uczenia się.
Założeniem jest zwiększenie zaangażowania młodzieży i wprowadzenie modelu
nauczania polegającego na umieszczeniu uczniów w centrum procesu edukacyjnego.
Innowacyjne działania wdrożone w sferze programu nauczania oraz metodologii
będą realizowane przede wszystkim w oparciu o efektywną komunikację, jak i
organizację wspólnych warsztatów z wykorzystaniem narzędzi WEB 2.0 i platformy
eTwinning. Planując prace w międzynarodowym projekcie partnerzy bazowali na
jednej z najczęściej stosowanych teorii pedagogicznych na świecie - teorii
„społecznego uczenia się”, opracowanej przez Lwa Wygotzkiego , która
koncentruje się na komunikacji jako kluczowym czynniku rozwoju umiejętności
uczenia się. Metodologia „interaktywnych grup” opiera się na tworzeniu
odpowiednich warunków do interakcji uczniów oraz wspólnej pracy nad
rozwiązaniem danego zadania pod okiem nauczyciela. Zaplanowane działania
odnoszą się także do teorii inteligencji wielorakich, co kierunkuje współpracę
na indywidualizację procesu nauczania oraz pogłębianie zróżnicowanych
zainteresowań uczniów.
Podstawowym założeniem projektu jest zatem aktywne nauczanie
z wykorzystaniem metodologii grup interaktywnych, w połączeniu z innowacyjnymi
praktykami w sferze cyfrowej. Szkoły będące instytucjami partnerskimi od lat
wdrażają w innowacje z wykorzystaniem nowych technologii, uzyskując wymierne
rezultaty. Stworzyły niniejsze partnerstwo, aby podzielić się doświadczeniami i
efektywnie kształcić zarówno tzw. kompetencje miękkie uczniów, takie jak
kreatywność, współpraca, krytyczne myślenie czy asertywność, jak i kompetencje
kluczowe zawarte w programie nauczania: porozumiewanie się w językach obcych,
kompetencje naukowo - techniczne , cyfrowe, obywatelskie, europejskie oraz
umiejętność uczenia się.
Wartość projektu dotyczy nie tylko jego nowatorskich założeń pedagogicznych, ale także możliwości
faktycznego sfinansowania kosztów wykorzystania nowoczesnych technologii w
procesie dydaktycznym. Robotyka czy drukowanie 3D są uważane na całym świecie
za niezwykle przydatne, niemniej wymagają inwestycji, na które bez
dofinansowania w ramach projektu nie wszystkie europejskie szkoły mogą sobie
pozwolić.
Oczekiwane rezultaty projektu to: zaktywizowanie uczniów;
zwiększenie znajomości i wykorzystanie technologii cyfrowych, takich jak
robotyka, drukowanie 3D, rzeczywistość wirtualna, projektowanie aplikacji,
projektowanie w programie Krita, wykorzystanie narzędzi WEB 2.0; osiągnięcie
wyższego stopnia kompetencji kluczowych; poprawa wyników w nauce oraz
zapobieganie przedwczesnemu porzucaniu nauki.
W projekcie zaplanowano sześć pięciodniowych działań
szkoleniowych z zakresu nauczania i uczenia się realizowanych w międzynarodowym
gronie. Inne rezultaty, jakie przyniesie partnerstwo to Klub Erasmus Plus w każdej szkole, otwarta
TwinSpace na eTwinningu, prace cyfrowe, E - pamiętnik, wywiady, filmy, albumy,
podcasty, kwestionariusze i anlizy danych.
Projekt charakteryzuje się zarówno krótko-, jak i
długoterminowymi celami i rezultatami, które wpisują się w wizję nowoczesnej
szkoły, starającej się rzucić wyzwanie
tradycyjnemu modelowi nauczania, wzbogacając go o elementy, które pozwolą
dzieciom i młodzieży rozwijać się pełniej i w zgodzie z indywidualnymi
predyspozycjami.
No comments:
Post a Comment